Du har en hjemmeside – og du vil gerne vide, om nogen faktisk besøger den. Hvad de klikker på. Hvor de kommer fra. Og om dine knapper, nyhedsbreve og blogindlæg virker efter hensigten.
Men måske har du prøvet Google Analytics – og fået hovedpine. Det er alt for omfattende, for teknisk. Og der har været – og er stadig – problemer med Google Analytics i forhold til GDPR og EU’s databeskyttelsesregler.
Datatilsynet anbefaler, at man overvejer alternativer til Google Analytics.
Jeg vil derfor anbefale Plausible Analytics til alle mine kunder, der gerne vil forstå deres besøgende. Plausible er et måleværktøj udviklet i EU, helt uden cookies og uden at du skal vise en samtykkeboks.
Hvad får du som hjemmeside-ejer ud af at måle?
Se hurtigt hvad der virker
Når du åbner Plausible, får du ét overskueligt skærmbillede:
- hvor mange har været inde
- hvad har de klikket på
- hvilke sider er populære
- og hvor forsvandt folk igen
Du ser, hvad der sker – med det samme – også i realtid mens det foregår.
Find ud af hvor folk kommer fra
Kommer dine besøgende fra Google? Fra nyhedsbrevet? Fra sociale medier? Eller måske fordi nogen har linket til dig fra en anden hjemmeside?
Det hele står klart og tydeligt. Så du kan fokusere på det, der virker – og hurtigt rydde op.
Mål dine knapper og forfølg dine mål
Vil du vide, hvor mange der klikker på dine knapper, fx:
- “Book et møde”?
- din e-mailadresse?
- “Køb nu”-knappen?
Det kan Plausible måle – helt uden at du skal opsætte noget avanceret.
Hvad koster det?
Har du et webmaster abonnement hos MB digital har du allerede adgang gratis.
Du kan også selv oprette et abonnement hos Plausible og få det opsat. Du kan se priser på Plausibles hjemmeside.


